Wednesday, January 5, 2011

Sikap orang Melayu nak bunuh anak sendiri…

Sikap orang Melayu nak bunuh anak sendiri…

Skrg ni aku dah ada tugas baru…hari2 p hantaq dan ambik anak menakan p sekolah menangah…masuk hari ni dh 3 hari aku jlnkan tangunggjawab sbg driver x bergaji…haha…nak dijadikan cerita spt tajuk diatas, masa ontaway p ambik anak menakan aku waktu blik skolah aku tengok kt jalanraya…perrrhhh…mcm mat rempit budak2 sekolah naik moto…dah la x pakai helmet…bawak moto laju mcm kambing  kena hambat dgn rimau…tak takut sungguh la budak2 ni…ada yang naik 3 orang 1 bijik moto…dahsyat2…sungguh berdisiplinnyaaaaaaaaaaa…..mcm mana boleh jadi macam ni kan?? Sapa yg sepatutnya bersalah…cikgu atau ibu bapa budak tu sendiri…aku rasa bapak budak tu sendiri la yg bersalah…dia tau beli moto ja..tapi tak pandai beli helmet kat anak dia…kalau xda lessen aku x kisah sgt sbb ni sekolah kt kampong ja…tapi bayangkan kalau budak tu mati accident bersepai otak tengah jalan…huh!! Sapa yg bersalah?? Cikgu lagi ka bersalah!! Rasa nk marah…haha…

1 lagi cerita….masa dok tunggu anak menakan aku keluaq…aku park la kreta bawah pokok sambil dok ambik angin kus2 dn angin kentut aku kluaq la sikit2…haha…tiba2 mai sbijik moto Honda EX5 benti lebih kurang 2 meter ngan aku…pakai lencana skolah lain…bukan lencana skolah anak sedara aku…xpala…aku tegur dia…
Aku: mai ambik adik ka??
Budak tu: …xla…ambik awek…
Alangkah terkejut aku!!...kanyaq lagi dh ada awek…aku tanya lagi..
Aku: awek  tingkatan brapa?
Budak tu: 5 jugak…

Pastu aku buat2 main msg…padahal aku dok tulis point dalam note henset aku utk upload dlm blog aku ni…hobby baru la katakan…dok x smpai 2 minit mai la awek dia dgn berpakaian kain singkat….ala2 ranggi gitu…tali kasut belit kt kaki...boleh tahan  la rupa budak tu…xcun sgt...dalam hati aku dok kata syg sungguh la…awek muda2 mcm ni mesti lekat kt jantan perosak…habih masa depan…baru sekolah  men dah pandai ada kapel…padahal lnsung xnampak masa depan lagi…taik idung pon ok melekat lagi…tu la sikap anak muda sekarang…ada lectrur penah kata dalam kelas..”kalau nk tengok masa depan sesuatu Negara tgklah remajanya”…kalau remaja mcm yg aku cerita ni…bayangla sendiri…itu baru aku nampak ngan mata kepala aku…yg lain2 xtaw la…Allah ja taw…

Jadi…pengajaran yg bg aku ialah mmg betoi la sikap orang Melayu nak bunuh anak sendiri…come on la mak bapak yg sayangkan anak…p la hantaq anak ke sekolah…luangkan lah masa kerja dan masa kosong skejap…tunggu anak masuk gate skolah n tgk anak keluar gate skolah…jangan terlalu manjakan anak…kalau anak mintak moto x payah la bagi…kamu hanya akan membunuh anak sendiri kalau bg moto kat anak2…dh la naik moto xda lesen,topi pon xpakai…jangan harapkan segalanya pada cikgu!!…tugas cikgu ni dalam pintu pagar sekolah ja…diluar bukan dh tugas cikgu…aku kesian anak melayu semakin lama semakin rosak…


Thnx sbb sudi membaca…

9 comments:

  1. yg cikgunye plak...g sek bkn nak ngajar bebudak..posing di sebalik buku2 menimbun jaa~


    But still, nice entry!

    ReplyDelete
  2. hahaha.....

    stuju sgt...spatutnya budak2 sk0lah xpayah pki kenderaan lagi...tgk mcm geng budak2 sk0lah yg kite jumpe kat stesen minyak aritu...baru sk0lah menengah dh pki BLM...masih budak.....xtau beza mana2 lagi....

    neway, nice s0ng! ade mase, meh la melawat bl0g 0rg plak...same2 jadikan berbl0gging ni h0bi baru...hehehe

    ReplyDelete
  3. hahaha...baik ema...sronok jgk ya berbloging ni...bnyk crita nk story

    ReplyDelete
  4. lagu ni timi dgr cam die sbot 'one two gelek~'

    ReplyDelete
  5. Qad... mana ada ibubapak zaman skrg yg nak salahkan anak depa... Selalunya bila kita teguq atau pukui anak depa sbb tak berdisiplin... kita gak yg salah... tak gitu... harap kita semua akan jd ibubapak yg cemerlang hendaknyer...

    ReplyDelete
  6. insyaAllah ustaz...harap kita dapat mendidik depa jadi 1 generasi yg unggul...

    ReplyDelete
  7. ambOi praktikumate aku ni...da jmpe hObi br la plak...ema pun ade gak..elok sgt r 2..weh, aku rse cm knal jer gmbaq nih, spe la yg snap nye ek??haha...wteva, mOga jg blogger yg grand gala gathering...haha

    ReplyDelete